Updateje - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Fleur Duffhuis - WaarBenJij.nu Updateje - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Fleur Duffhuis - WaarBenJij.nu

Updateje

Door: Fleur Duffhuis

Blijf op de hoogte en volg Fleur

13 Februari 2014 | Ghana, Bolgatanga

Bijzonder dagje vandaag! Ik kom net terug van 'field research'. De vragenlijsten voor alle boeren in de omgeving zijn klaar maar we gaan eerst een pilot doen om te kijken of er nog onduidelijkheden zijn over de vragen. Daarvoor gingen we vandaag naar boeren in de omgeving om de vragenlijsten af te nemen.
Achterop de motor bij een collega reden we ongeveer 25 minuten de droogte in. De eerste helft van het pad was verhard (lees: evenveel kuilen als asfalt), het tweede deel was niet meer verhard. Aangekomen bij een paar kleine hutjes spraken we met de boeren. Eentje sprak engels en die ging ik natuurlijk interviewen. Ik vond het best wel heftig, confronterend maar vooral interessant. De boer die ik interviewde had geen inkomen en was totaal afhankelijk van hoe goed zijn zelfvoorzienende oogst was gelukt. Sommige maanden was er niet genoeg voedsel voor alle familieleden en moest hij vee verkopen.
We zijn nu terug op kantoor en gaan dadelijk bespreken hoe de eerste test is gegaan, vervolgens maken we de final version en dan kan ie echt afgenomen worden bij alle boeren in de omgeving. Het doel is om de armste eruit te pikken en daarmee een project te starten dat hen helpt meer inkomen te genereren. I am excited!
Verder ben ik voor mijn eigen onderzoek momenteel vooral veeeeeel aan het lezen (zoals dat vaak gaat met onderzoek natuurlijk), en dat maakt verder prima progressie. Het is alleen lastig dat ongeveer 3 x per week de stroom uitvalt en we geen generator hebben. Afgelopen maandag moesten we zelfs in een internetcafé gaan werken omdat de internetrekening niet was betaald was en we op kantoor dus geen internet hadden, haha ook weer zo typisch! Mensen zijn hier een stuk flexibeler dan in NL, en dan begrijp je ook wel hoe dat komt!
Morgen is het Valentijnsdag zoals jullie natuurlijk ook wel weten. Hier is dat ook echt een family-event, dus ik ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Vorige week de kindjes thuis geschminkt. Ze kwamen aanzetten met een HEMA schminksetje dat de vorige vrijwilligster had meegenomen en het zag er super schattig uit, echt leuk!
Verder gaan ik aankomend weekend met 4 andere vrijwilligers een nachtje in Karimenga slapen bij the Greenhouse, het guesthouse van Ibrahim waar ik al eerder over geschreven heb. Eventjes relaxen en een goed excuus om zondag niet mee naar de kerk te gaan haha! Nee zonder grappen, de kerk hier is een heel ander begrip dan in NL. Er wordt gedanst, gezongen, iedereen zit met een tamboerijn in zijn hand op een plastic tuinstoeltje en mensen kunnen naar voren komen om gezegend te worden. Best leuk af en toe maar duurt vrij lang, vandaar dat ik het niet zo erg vind om zondag een keer niet te gaan.
Ik ga weer aan het werk, heel veel groetjes uit Ghana!

• 14 Februari 2014 - 09:06

O%O:

Indrukwekkend Fleur ! spannend achterop de brommer, goed dat jullie die arme boeren gaan helpen.
    Je eigen plan maken voor ontspanning, dat lukt jou wel ! XO&O

• 17 Februari 2014 - 21:15

Gerda En Michel:

Hoi Fleur

Weer een goed beschreven verslag van jou. Blij dat wij het hier ook kunnen volgen. Wij hopen dat je onze verslagen ook leuk zal vinden.
    De foto's die je hebt gemaakt, zijn wederom erg leuk. We krijgen een goed beeld van de bevolking waar je voor werkt zeg maar.

Vele groetjes, XXX
    Gerda en Michel

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Ghana

17 Juni 2014

Er is een tijd van komen

19 Mei 2014

De eenzame bruid en andere verhalen

28 April 2014

titel

15 April 2014

Dank je wel

26 Maart 2014

Stom verslag
Fleur

Ik ben Fleur, 19 jaar oud, studente International Business and Management Studies te Breda. 27 januari a.s. vertrek ik voor een half jaar naar Ghana om 5 maanden stage te lopen en daaropvolgend een maand te backpacken. Youth Harvest Foundation Ghana is de organisatie waar ik stage ga lopen (http://www.yhfg.org/), YHFG is een NGO (non-governmental organisation) die doelt op een zelfstandige, zelfvoorzienende jeugd in een gezonde leefomgeving. Dit gebeurt door middel van verschillende projecten (denk aan extra scholing, ondernemings projecten, sexuele voorlichting).

Actief sinds 08 Jan. 2014