titel - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Fleur Duffhuis - WaarBenJij.nu titel - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Fleur Duffhuis - WaarBenJij.nu

titel

Door: Fleur Duffhuis

Blijf op de hoogte en volg Fleur

28 April 2014 | Ghana, Bolgatanga

Dit paasweekend ging ik eens ergens anders naar op zoek, namelijk, nijlpaarden! Die zijn die te spotten bij de Black Volta River, die tevens dient als natuurlijke grens tussen Ghana en Burkina Faso. Als medium-ervaringsdeskundige was ik voorbereid op een lange reis, inclusief het feit dat er altijd wel één vervoersmiddel kapot gaat (deze keer dus ook). Toch had ik 14 uur one-way niet helemaal overzien. Achja, part of the fun! ’s Avonds bij het meest dichtstbijzijnde dorpje heerlijk onder de sterrenhemel op een rooftop geslapen. Volgende ochtend 05:30 (de dag op z’n mooist) paraat en vol verwachtingen de kano in, letterlijk een steenworp verwijderd van Burkina Faso. Nijlpaarden bleken er in overvloed. Wat een beesten, wauw! Weer eens wat anders dan paaseieren.

De Youth Harvest is momenteel bezig met het verhuizen naar een nieuw kantoor. Helaas is daar nog geen elektriciteit, internet of stromend water. Dit maakt kantoorwerk, laten we zeggen, een ‘challenge’. Daarom ik ben de afgelopen tijd wat praktischer bezig geweest. Samen met een andere vrijwilliger heb ik customer service training gegeven aan het personeel van de smoothiebar en het internetcafé van de Youth Harvest. Zo min mogelijk theorie en zoveel mogelijk interactie was de strategie om de matig gemotiveerde werknemers te betrekken bij deze training. Naar eigen zeggen lukte dat vrij aardig. Wanneer ik nu bij de smoothiebar kom vind ik het echt leuk om te zien dat ze hun best doen hetgeen ze geleerd hebben, in praktijk te brengen.

Verder was er vorige week een 3 daagse peer education training in Tamale. 50 studenten uit heel Ghana zijn geselecteerd voor die training en zij moeten op hun beurt weer hun klasgenoten opleiden. Ze leerden over soa’s incl HIV/aids, veilige seks, voorbehoedsmiddelen, grenzen aangeven etc etc. Ik was meegevraagd om een training te geven over stereotypes en communication about sex. Enerzijds schokkend dat zij geselecteerde studenten waren en zo weinig kennis hadden. Ik citeer: ‘Kan tijdens de menstruatie het bloed door je handpalm naar buiten komen?’ en ‘Waarom een condoom? Je kunt toch gewoon een plastic zakje gebruiken!’. Anderzijds heel tof om te merken hoe fanatiek ze aantekeningen maakten, oprecht geïnteresseerd waren en hoeveel ze uiteindelijk hebben geleerd in 3 dagen.

Afgelopen weekend was er bij mijn huis in de buurt een begrafenis. Ken vroeg of ik mee wilde gaan kijken, ja dat kan gewoon, eh okay dan.’ Begrafenis’ blijkt hier synonym voor 5 dagen lang buiten onbesnut veel pito (enorm sterke zelfgebouwde drank) drinken, met iedereen die mee wil doen. Zeker interessant te noemen, maar ik voelde me er niet helemaal thuis, om 1 uur s ’middags als enige solomia (white lady) en 300 té dronken mensen.

Ik had de kids thuis al een tijd beloofd eens pannenkoeken te bakken. Toeval wil dat afgelopen zaterdag, koningsdag, wij hier zaten te smullen aan de pannenkoeken. In het kader van emancipatie heb ik Ken, mijn hoestbroertje, het pannenkoeken-bak-proces geleerd en hij vond het nog leuk ook, score!

  • 07 Mei 2014 - 16:01

    Nettyduffhu8is:

    Hoi Fleur eindelijk kan ik weer reageren, leuk verslag! goed werk gedaan,je bent toch vindingrijk,
    Je had natuurlijk geen kant en klare pannenkoek meel, goed van jou om het toch met de middelen die je hebt te doen, TOT MAILS XXXOMA, OPA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Ghana

.

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2014

Er is een tijd van komen

19 Mei 2014

De eenzame bruid en andere verhalen

28 April 2014

titel

15 April 2014

Dank je wel

26 Maart 2014

Stom verslag
Fleur

Ik ben Fleur, 19 jaar oud, studente International Business and Management Studies te Breda. 27 januari a.s. vertrek ik voor een half jaar naar Ghana om 5 maanden stage te lopen en daaropvolgend een maand te backpacken. Youth Harvest Foundation Ghana is de organisatie waar ik stage ga lopen (http://www.yhfg.org/), YHFG is een NGO (non-governmental organisation) die doelt op een zelfstandige, zelfvoorzienende jeugd in een gezonde leefomgeving. Dit gebeurt door middel van verschillende projecten (denk aan extra scholing, ondernemings projecten, sexuele voorlichting).

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 799
Totaal aantal bezoekers 34561

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 19 Juni 2015

Mexico

27 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Ghana

Landen bezocht: