Acclimatiseren - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Fleur Duffhuis - WaarBenJij.nu Acclimatiseren - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Fleur Duffhuis - WaarBenJij.nu

Acclimatiseren

Door: Fleur Duffhuis

Blijf op de hoogte en volg Fleur

31 Januari 2014 | Ghana, Bolgatanga

Het blijft een fantastisch woord. Acclimatiseren. Volgens de Van Dale
1 aan een ander klimaat of een nieuwe omgeving wennen. En ik moet zeggen, dat lukt al behoorlijk!
Even terug naar af. Mijn reis naar Accra was prima. Moest wel in London nog even van City Airport naar Heathrow (lees: 2.5 uur en 4 keer overstappen met de metro met 2 koffers en handbagage). Eenmaal in Accra werd ik opgehaald door een connectie van de organisatie die in Accra woont. Daar dus thuis bij Victoria geslapen en oh god wat is het hier heet! De volgende dag werd ik door haar 'brother' (in Ghana is iedereen brother, sister, aunt, father, mother) rondgeleid. We zijn over de bizarre hectische markten gelopen, hebben een telefoon met simkaart gekocht, een busticket en zijn nog even gaan relaxen op het strand. Die dag had ik al zo enorm nieuwe indrukken opgedaan, echt onwerkelijk! 'savonds kookte Victoria. Het eten vind ik best lekker, het is pittig en veel rijst en andere papjes waarvan ik de naam niet weet. 's Avonds heb ik met de kinderen van Victoria yatzee gespeeld, echt zo leuk hoe fanatiek die meiden waren met het spelletje en hoe goed ze konden tellen en de engelse uitleg begrepen!
De volgende dag moesten we om 9.45 naar het busstation om de koffers te wegen, want op het ticket stond dat we 10.00 u aanwezig moesten zijn en 11.00 zouden vertrekken. Nou jongens, jullie weten allemaal wel wat over de 'African time', dus wil ik je even vragen hoe laat je denkt dat ik in de bus zat om daadwerkelijk te vertrekken..... (niet alvast hieronder lezen dat is flauw)















En wat dacht je? Het antwoord is 15.00 uur! Haha gelukkig was er al behoorlijk op voorbereid dus heb me eigenlijk prima vermaakt en er vooral niet over opgewonden. 15 uur later (en geen oog dicht gedaan want de helft van de stukken weg zijn niet verhard, wat betekent: een behoorlijke bumpy ride. Daarbij was de bus zo volgepropt dat zelfs het gangpad helemaal vol met koffers stond) kwam ik aan bij een plaatsje vóór Bolgatanga waar ik even nog een nachtje zou overnachten bij Ibrahim. Hij heeft een guesthouse in dat dorpje maar ik sliep bij hem thuis. 's Ochtends heerlijk gedouched met een emmer water in de buitenlucht!
Vandaag ben ik dan uiteindelijk aangekomen in Bolgatanga. Ik heb eerst mijn koffers even afgezet bij mijn gastgezin. Ze wonen 5 minuten fietsen van de office af dus dat is super luxe! Ik heb mijn eigen kamertje waarvan het interieur bestaat uit een matras. Ik heb ze verder nog niet gesproken want ik moest meteen door naar de office dus ik ben benieuwd! Vandaag even een inkomdagje, maandag ga ik echt beginnen. YHF heeft 3 verschillende kleine offices en ik zit in die met 2 andere vaste werknemers en 4 andere Nederlandse vrijwilligers. Maandag heb ik een gesprek met John, de directeur over het plan van aanpak en ik heb ook toegezegd om 1 keer per week een uurtje basic computerles erbij te gaan geven aan schoolkinderen. Verder heb ik net al een fiets gekocht, een prima vervoersmiddel als je kleine stukjes hoeft en niet op het heetst van de dag, dus ik kan vooruit!
Ik moet zeggen, ik ben nog nooit in een land geweest dat echt nog zo primitief is en zoveel gebruiksaanwijzingen heeft, cultureel gezien. Gelukkig was ik op veel dingen goed voorbereid en voel ik me hier al behoorlijk thuis. Ik heb ondervonden dat je met een glimlach heel veel teweeg kan brengen en dat mensen dan erg geduldig met je zijn.
Het gaat jullie goed! Jullie horen spoedig van mij

  • 31 Januari 2014 - 16:30

    Gerda En Michel:

    Hoi Fleur

    Dat was een verrassing, we dachten dat maandag het 1e verslag misschien zou komen. We hebben nu enig idee hoe jouw reis is verlopen (op het gemak hè, haha).Wij hebben wel enig idee van die primitieve toestanden (onze allereerste grote reis, weet je nog Fleur?). Een wereld van verschil. En wat goed dat je zo dicht bij de office "woont".
    Voor maandag veel succes, maar we zijn ervan overtuigd dat het allemaal goed gaat lukken.
    En als je dat knulletje ziet bij de bak met water, dan "smelt" je toch?Een schatje.
    We sturen je binnenkort een mail, hoe onze 1e ervaring is van de reis.

    Liefs en vele groetjes

    Gerda en Michel

  • 31 Januari 2014 - 17:25

    De Ouwe Duffie's:

    Fleur de grootste hobbel heb je genomen (de reis )De rest gaat jou lukken!
    Trouwens mooie foto's, goed toestel !, niet verliezen!
    Lijkt op Marokko! geniet er van ! XXX de ouwe duffie's

  • 01 Februari 2014 - 12:06

    Gaelle:

    Waaaauw fleur! Wat ontzettend gaaf :) Ga nog maar even door met acclimatiseren, ik weet dat je het kan. Geniet er maar goed van en als je een hollandsvoedselpakket wilt dan moet je maar even mailen, dan stuur ik wat voor jou en je gastgezin. En anders doe ik het lekker toch :P
    xxxx
    Gaelle

  • 03 Februari 2014 - 14:14

    Rob En Mies:

    En Fleur......hoe was je eerste werkdag daar :-) ?
    Leuk om je zo weer te kunnen volgen en alvast de eerste foto's te aanschouwen.
    Dat gaat daar helemaal goed komen, zeker als ik lees dat je met een glimlach veel teweeg kan brengen..
    Keep smiling!
    X Rob en Mies

  • 05 Februari 2014 - 08:27

    Ellen De Natris:

    Hoi lieve Fleur!

    Wat een mooie maanden ga je tegemoet in Ghana! Heb je prachtige foto's al bewonderd! wat een
    mooie mensen/kinderen , kleurrijk! Wat een voorrecht om daar je stage te mogen doen, erg leerzaam en een rugzak met 5 maanden levenservaring rijker mee naar huis! SUPER!

    Wij wensen je een mooie tijd! en geniet er met volle teugen van!

    dikke kus,

    Walter Martijn Joep en Ellen Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Ghana

.

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2014

Er is een tijd van komen

19 Mei 2014

De eenzame bruid en andere verhalen

28 April 2014

titel

15 April 2014

Dank je wel

26 Maart 2014

Stom verslag
Fleur

Ik ben Fleur, 19 jaar oud, studente International Business and Management Studies te Breda. 27 januari a.s. vertrek ik voor een half jaar naar Ghana om 5 maanden stage te lopen en daaropvolgend een maand te backpacken. Youth Harvest Foundation Ghana is de organisatie waar ik stage ga lopen (http://www.yhfg.org/), YHFG is een NGO (non-governmental organisation) die doelt op een zelfstandige, zelfvoorzienende jeugd in een gezonde leefomgeving. Dit gebeurt door middel van verschillende projecten (denk aan extra scholing, ondernemings projecten, sexuele voorlichting).

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 16177
Totaal aantal bezoekers 34548

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 19 Juni 2015

Mexico

27 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Ghana

Landen bezocht: