Estoy bien! - Reisverslag uit Puebla de Zaragoza, Mexico van Fleur Duffhuis - WaarBenJij.nu Estoy bien! - Reisverslag uit Puebla de Zaragoza, Mexico van Fleur Duffhuis - WaarBenJij.nu

Estoy bien!

Door: Fleur Duffhuis

Blijf op de hoogte en volg Fleur

23 Januari 2015 | Mexico, Puebla de Zaragoza

Een hele goede middag, en voor jullie ondertussen avond. Het tijdverschil is 7 uur dus we zitten constant in een ander dagdeel. Hier gaat het erg goed en mijn studentenleven is ondertussen al twee weken begonnen en ik woon samen met Estin, een goede vriendin van school in een prachtig appartement. Waar het woord 'studentenleven' bij ons vooral feestelijke gevoelens opwekt, doel ik hier echt op het 'studeren' waar het woord origineel van is afgeleid.

Het maximale aantal vakken dat je hier op de universiteit kan nemen per semester is 5, maar Avans, onze school in Nederland gaat alleen akkoord met minimaal 6 vakken. Dus na wat verwarring en contact met school zijn wij de enige studenten die 6 vakken nemen zonder ervoor te hoeven bijbetalen, en ik moet zeggen, dat gaat je niet in de kouwe kleren zitten. Het schoolsysteem is hier radicaal anders dan in Nederland. Je final exam telt maar 15% mee en als je cijfers goed genoeg zijn hoef je dat exam nieteens te maken. Daarentegen, heb je tijdens het semester enorm veel te doen. Iedere huiswerkopdracht wordt beoordeeld, voor elke les varierend van 20 tot 80 pagina's leeswerk, presentaties en welgeteld 6 verschillende projectgroepen. Daarnaast ben ik nog steeds erg gemotiveerd om stukje bij beetje wat spaans te leren door middel van een online cursus. Dit vergt een uiterst gestructureerde levensstijl (van een relatief ongestructureerd persoon als mezelf), die ik inderdaad ook leidt. Een kijkje in mijn wekelijkse schema:

Maandag: Overdag online spaans leren, laat in de middag naar school, aansluitend naar de sportschool (op school), 'savonds huiswerk maken

Dinsdag: Van 830 tot 1815 naar school, 'savonds huiswerk maken

Woensdag (hetzelfde als maandag): Overdag online spaans leren, laat in de middag naar school, aansluitend naar de sportschool (op school), 'savonds huiswerk maken

Donderdag (hetzelfde als dinsdag): Van 830 tot 1815 naar school, 'savonds huiswerk maken

Vrijdag: In theorie vrij maar in de praktijk afspreken met een van m'n vele projectgroepen. Zoals vandaag bijvoorbeeld: een presentatie voorbereiden over de effecten van de dalende olieprijzen vanuit een marxism perspectief.

Oftewel, super interessant en leerzaam maar weinig tijd en ruimte voor spannende reisjes en avonturen. Maargoed, dat weerhoudt me er natuurlijk niet van om toch op pad te gaan. Vorig weekend ben ik naar de pyramides van Teotihuacan geweest samen met een Deens meisje dat ik heb leren kennen. Prachtig en enorm indrukwekkend! Mijn Lonely Planet vertelt me dat de Pyramide van de Zon die daar staat de 3e grootste ter wereld is. De grootste ter wereld staat in (of course) Egypte maar het leuke is, de 2e grootste ter wereld staat in mijn achtertuin, Cholula, een suburb van Puebla (waar ik woon). De grap is alleen, hij ziet eruit als een berg en dat is precies wat de Spanjaarden ook dachten toen ze hier waren en bouwden er een prachtige kerk bovenop. Later bleek dus dat ze dat hadden gedaan op 'swerelds tweede grootste pyramide die was overwoekerd door de natuur. En als ik op mijn dakterras sta zie ik die dus prachtig liggen (zie foto's), met al klapper op de vuurpijl op de achtergrond de Popocatepetl (in Nederland bekend als een Mexicaans restaurant keten) maar in de praktijk een actieve vulkaan van ruim 5000 m hoog.

Wat naast bijzondere natuurverschijnselen en historie opvalt is de dikke Mexicaanse bevolking. Na wat navraag blijkt dat dikke kinderen worden gezien als rond en vooral heel gezond. Tel daar de Amerikaanse invloeden bij op en je krijgt de bevolking met het hoogste obesitas percentage ter wereld.

Morgen vertrek ik om 6AM naar Mexico City voor een dagtrip. Ben erg benieuwd. Jullie alvast heel veel carnavalsvoorpret toegewenst en tot snel!! Kus

  • 24 Januari 2015 - 11:26

    Netty:


    Hoi Fleur, nu snap ik het, je verveelt je niet ! gelukkig ! Veel plezier in Mexico City xxxoma

  • 28 Januari 2015 - 16:09

    Gerda:

    Hoi Fleur

    Wat een mooi verslag. We weten nu jouw dagindeling en die is niet mis hè?
    We hopen dat je een leuke dagtocht hebt gehad.
    Mailtje is in de maak voor je.

    Groetjes

    Gerda en Michel

  • 03 Februari 2015 - 18:53

    Floor Peels:

    Ha fleur! Leuk om weer iets van je te lezen!
    Goed idee dat onderwijs met tussentijds beoordelen, zal ik hier ook eens voorstellen om de studenten heel de periode in de actie stand te krijgen ipv een dag voor het tentamen :p

    Verder mis ik nog skypen met Ruud in je planning?? Haha
    Veel plezier! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Ik ben Fleur, 19 jaar oud, studente International Business and Management Studies te Breda. 27 januari a.s. vertrek ik voor een half jaar naar Ghana om 5 maanden stage te lopen en daaropvolgend een maand te backpacken. Youth Harvest Foundation Ghana is de organisatie waar ik stage ga lopen (http://www.yhfg.org/), YHFG is een NGO (non-governmental organisation) die doelt op een zelfstandige, zelfvoorzienende jeugd in een gezonde leefomgeving. Dit gebeurt door middel van verschillende projecten (denk aan extra scholing, ondernemings projecten, sexuele voorlichting).

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 3732
Totaal aantal bezoekers 34544

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 19 Juni 2015

Mexico

27 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Ghana

Landen bezocht: