How to make (little) progression - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Fleur Duffhuis - WaarBenJij.nu How to make (little) progression - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Fleur Duffhuis - WaarBenJij.nu

How to make (little) progression

Door: Fleur Duffhuis

Blijf op de hoogte en volg Fleur

03 Maart 2014 | Ghana, Bolgatanga

Afgelopen vrijdag mocht ik weer mee op field trip. We gingen 2 dorpjes in de omgeving bezoeken om daar de chief van het dorp te ontmoeten. Wat een tijdrovend ritueel is dat! We kwamen om de chiefs in te lichten over de projecten die we op hun land met hun boeren gaan implementeren. Ik en mijn vrouwelijke collega moesten buigen voor de chiefs, je gaf eerst iedereen die aanwezig was een hand en we gaven cadeautjes in de vorm van een zakje met noten. Je mag niet direct met de chief praten, hem niet direct aankijken en je vooral onderdanig opstellen. Erg interessant en een beetje onwerkelijk! De eerste chief die we ontmoetten was in een wat armer dorp. Vrij komisch om te zien dat hij op een hardplastic stoel zit en gekleurde kinderslippers aanheeft maar toch zoveel gezag uitstraalt. De tweede chief die we bezochten zat echt op een verhoging helemaal onderuit op z'n 'troon'. Hij sprak engels dus het was enorm tof om het hele 'gesprek, voor zover je het een gesprek kunt noemen als je niet direct met iemand in dialoog bent', te kunnen volgen! Hij was goed opgeleid en was erg te spreken over het project dat we gaan implementeren. Vooral het feit dat we geen geld gaan brengen maar de boeren in zijn dorp door middel van kennis gaan helpen beviel hem enorm. Hij sprak ook nog uit erg bezorgd te zijn over het aantal tienerzwangerschappen in zijn dorp en had zelfs een report met statistieken van het aantal weesjes in het dorp, weduwen, aantal geiten dat iedereen bezat en recente ontwikkelingen.
Ik heb m'n ogen uitgekeken die dag en vind het interessant om te zien hoe enorm je hier te maken hebt met de diepgewortelde cultuur en rituelen voordat er nog maar één enkel ding in werking gezet kan worden. Aan de andere kant vertraagt dat de boel natuurlijk enorm en dwarsboomt het progressie in zo'n land, maar er is simpelweg geen andere manier.
Gisteren ben ik weer braaf mee naar de kerk geweest en 'savonds hebben we een filmavondje gehouden met twee andere meiden, ook weleens lekker! Donderdag gaan we voor 2 nachtjes naar Tamale, een stad hier 3 uur vandaan. Daar kunnen we eindelijk een enorm gewenst zwembad inspringen!!
Jongens, alaaaaaf geniet van carnaval en veel beterschap vanaf woensdag

• 03 Maart 2014 - 11:14

O%O:

Hoi Fleur, interessant dat project, jullie doen er alle moeite voor! keigoed man!
    Hier ligt iedereen nog op een oor denk ik, we hebben geweldig weer gehad de laatste dagen maar nu hebben we regen, de optocht in westerhoven was weer heel mooi, je weet dat Sophie er mee loopt.
    nou kijk maar uiot naar de komende donderdag en genieten maar XXXO%O

• 03 Maart 2014 - 17:36

O%o:

mooie foto's Fleur , stoer achter op de crosmotor.

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Ghana

17 Juni 2014

Er is een tijd van komen

19 Mei 2014

De eenzame bruid en andere verhalen

28 April 2014

titel

15 April 2014

Dank je wel

26 Maart 2014

Stom verslag
Fleur

Ik ben Fleur, 19 jaar oud, studente International Business and Management Studies te Breda. 27 januari a.s. vertrek ik voor een half jaar naar Ghana om 5 maanden stage te lopen en daaropvolgend een maand te backpacken. Youth Harvest Foundation Ghana is de organisatie waar ik stage ga lopen (http://www.yhfg.org/), YHFG is een NGO (non-governmental organisation) die doelt op een zelfstandige, zelfvoorzienende jeugd in een gezonde leefomgeving. Dit gebeurt door middel van verschillende projecten (denk aan extra scholing, ondernemings projecten, sexuele voorlichting).

Actief sinds 08 Jan. 2014